Л-17 МиГ-21 бис

(Ознаке у РВ и ПВО: Л-17 за једносед и НЛ-16 за двосед)

Један од најзначајнијих борбених авиона светске историје, МиГ-21 је у употреби у нашем ваздухопловству од децембра месеца 1962. године. Тада су на аеродром Батајница, у састав 204. ловачког пука ушли први надзвучни ловци МиГ-21 Ф-13. У наредним годинама и деценијама, све до 1983. године, у састав нашег ваздухопловства, запримљен је 261 примерак овог авиона у 11 различитих варијанти, и то као основни ловац, извиђач, те као авион за тренажу и обуку пилота надзвучне авијације. Данас наше РВ и ПВО располаже са 23 једноседа и 4 двоседа, али је већина „приземљена“ због истека ресурса. Они пак авиони, који су у оперативној употреби, улазе у састав 101. ловачке авијацијске ескадриле на аеродрому Батајница. У сталном борбеном дежурству, за потребе система ПВО, налазе се два МиГ-21бис, који су опремљени ИЦ самонавођеним ракетама Р-60. За тактичко извиђање, током 2004. и 2005. године, у Ваздухопловном Заводу „Мома Станојловић“ на Батајници, модификована су два оваква авиона.

Уграђене су им аеро-фото камере система „Винтен“, које су смештене у преправљени подвесни резервоар за гориво. За косо аеро-фото снимање, наше РВ и ПВО располаже системом „Лантрин“, који омогућава уочавање објеката на удаљености и до 110 километара. Иначе, укупна продукција овог ваздухоплова је око 12500 комада, рачунајући у тај број и око 2000 авиона произведених према руској технологији у Чехословачкој, Кини и Индији. Први лет је извео 1956. године, користио се и користи у преко 50 држава, што га чини дакако најпопуларнијим ловцем друге генерације, који је учествовао у готово свим ратним сукобима, почев од Вијетнамског рата, па до бомбардовања СРЈ.

ТАКТИЧКО-ТЕХНИЧКЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ

Посада 1 или 2 члана у зависности од верзије
Погонска група Турбомлазни мотор ОКБ (Тумански) Р-25-300, потиска 40,30 кN, односно60,95 кN са допунским сагоревањем и краткотрајно, у ванредном режиму97,30 кN.
Димензије Дужина 14,7 m
Висина 4,12 m
Распон крила 7,15 m
Маса Празан 5843 кg
Нормална у полетању 8726 кg
Максимална у полетању 10400 кg
  Перформансе   Максимална брзина на 11000 m без спољњег терета 2175 km/h
Максимална брзина на нивоу мора 1300 km/h
Почетна брзина пењања 13800 m/min
Практични врхунац лета 17500 m
Максимални долет са две ракете ваздух-ваздух идопунским резервоаром од 1800 литара 1505 km
Наоружање Топ ГШ-23 Л калибра 23/2 mm са 200 метака/граната. 1500 kg убојних средстава на четири поткрилна носача. Централни носач се користи само за подвешавање резервоара за гориво од 490 или 800 литара.
фото: Војска Србије

Оставите одговор