Август

Ваздухопловна хронологија (код нас)

  • 2. августа 1893. године, наређењем краља Србије Александра Обреновића предвиђено је да се у свакој дивизији образују ваздухопловна одељења, која су представљала прве ваздухопловне јединице у српској војсци. До 1941. године тај дан је слављен као Дан ваздухопловства. Данас је то Дан авијације[линк]
  • 2. августа 1924. године, на Светог Илију, први пут је на војном аеродрому у Новом Саду, касније названом Југовићево установљена и прослављена крсна слава пилота и механичара. Крсна слава, Свети Илија се и данас слави у нашем војном, цивилном и спортском ваздухопловству. [линк]
  • 3. августа 1884. године, у Шапцу је рођен Милош Илић, један од првих шест српских пилота. Његова диплома  ФАИ носи број 1028 из августа 1912. године. Умро је у Београду 1960. године. [линк]
  • 4. августа 1914. године, Србија је затражила од Француске да јој пошаље у помоћ 12 авиона (2 ескадриле) са пилотима и механичарима. Но, тој молби није услишено до пролећа 1915. године. [линк]
  • 5. августа 1916. године, у Крагујевцу је рођен народни херој Момчило Мома Станојловић. Био је поручник авијације пилот у ваздухопловству Краљевине Југославије. У НОР-у је био командант Крагујевачког батаљона Прве пролетерске бригаде. Погинуо је на Сутјесци 13. јуна 1943. године. Његово име носи наш Ваздухопловно-ремонтни завод у Батајници. [линк] 
  • 7. августа 1916. године, школовање је завршила Прва класа ваздухопловних извиђача српске војске. Извиђачи су распоређени у ескадриле на Солунском фронту.
  • 8. августа 1927. године, на аеродрому Земун је одржано прво спортско падобранско такмичење земаља  Мале Антанте.
  • 9. августа 1914. године, Ваздухопловна команда српске  војске  је пребазирала у Ваљево ради подршке дејстава Треће армије. [линк]
  • 9. августа 1916. године, капетан Антић, шеф српског особља у  француско-српској ескадрили Ф.84, извршио је прво извиђање  на Солунском фронту. [линк]
  • 9. августа 1945. године, расформиран је Оперативни штаб Групе ваздухопловних дивизија, па су 11. ловачка и 42. јуришна  ваздухопловна дивизија непосредно потчињене Команди Ратног ваздухопловства. [линк]
  • 10. августа 1932 године, по пројекту архитекте Војина Симеоновића, почела је градња Дома аероклуба на углу Узун Миркове и Краља Петра Првог. [линк]
  • 10. августа 1945. године, формиран је Ваздухопловно опитни центар (ВОЦ)  у Батајници. [линк]
  • 10. августа 1946. године, формиран је Ваздухопловнотехнички институт (ВТИ) у Жаркову. [линк]
  • 13. августа 1914. године, српски авиони су први пут извиђали аустроугарске мостобране на Сави и  Дрини. [линк]
  • 14. августа 1932. године, са радом је почела прва једриличарска школа у Југославији и Србији, у селу Пиносава испод Авале, недалеко од Београда. Управник школе је био Аца Станојевић[линк]
  • 14. августа 1948. године, основан је Ваздухопловни савез Југославије (ВСЈ). [линк]
  • 15. августа 1916. године, капетан-пилот српске војске Миодраг Томић је извршио први борбени лет на Солунском фронту. [линк]
  • 18. августа 1944. године, Прва ловачка ескадрила НОВЈ је била са  аеродрому Кане у Италији, извршила први борбени задатак над територијом Југославије.[линк] 
  • 19. августа 1996. године, дошло је до удеса руског транспортног авиона ИЛ-76 у близини сурчинског аеродрома. [линк]
  • 27. августа 1914. године, десила се прва ваздушна борба код нас, када су аустроугарски авиони напали авион Миодрага Томића[линк]
  • 27. августа 1927. године, током прелета Алпа за време Међународне ваздухопловне утакмице у Цириху, погинули су у удесу авиона Потез 25, ваздухопловни потпуковникЖиворад Петровић, командант Првог ваздухопловног пука и ваздухопловни поручникДрагољуб Пајевић[линк]
  • 28. августа 1927. године, одржана је прва Словенска ваздухопловна утакмица, на којој су учествовале екипе Пољске, Чешке Републике и Краљевине Југославије. Летело се од Београдa до  Варшаве и натраг. За време ове утакмице било је низ активности: такмичење у акробацијама; такмичење борбених авиона Девоатен; ваздушна борба са фото-митраљезима; ваздушно крштење - лутрија; скакање са падобраном; вежба са балонима. [линк]
  • 28. августа 1954. године,  одржана је свечаност поводом проглашења првих ЈАТ-ових "милионера" у пређеним километрима. То су били, Драгица Павловић, Милисав Семиз, Милош Дракулић, Родољуб Миловановић и Звонимир Сершич.
  • 29. августа 1914. године, формирано је Аеропланско одељење шумадијске дивизије првог позива народне војске. Имало је једног пилота, потпоручника Миодрага Томића, те један авион, 10 војника, 1 запрежна кола и 3 возара. [линк]
  • 31. августа 1944. године, приликом напада на немачки воз код Дрниша, погинуо је пилот Прве ескадриле НОВЈ, заставник Александар Вуковић[линк]

Ваздухопловна хронологија (у свету)

  • 2. августа 1966. године, полетео је први руски јуришни авион  променљиве геометрије крила Су-17[линк]
  • 4. августа 1971. године, полетео је прототип познатог италијанског хеликоптера Агуста А 109 ХИРУНДО[линк]
  • 5. августа 1905. године, рођен је Артјом Иванович Микојан, један од најчувенијих конструктора авиона у свету. [линк] 
  • 6. августа 1945. године, Американци су из бомбардера Б-29 бацили прву атомску бомбу на јапански град Хирошиму, од које је погинуло преко 140000 људи. Три дана касније, 9. августа су поново бацили атомску бомбу на Нагасаки, приликом чега је погинуло више од 40000 људи. [линк] 
  • 8. августа 1709. године, у Лисабону је полетео први балон. Бартоломео Лоренцо де Гузмао, са балоном напуњеним топлим ваздухом дигао се три метра изнад земље. [линк]
  • 12. августа 1976. године, полетео је први прототип италијанског школског млазног авионаЕрмаћи МБ-339[линк]
  • 14. августа 1896. године, рођен је Алберт Бол, један од највећих британских ваздухопловних асова у Првом светском рату. [линк] 
  • 16. августа 1980. године, полетео је прототип школског (и лаког борбеног) авионаЕМБ-312 Тукано[линк]
  • 17. августа 1978. године, у балону Дупли орао 2, полетели су Американци Бен Абрузо, Макс Андерсон и Лари Њумен, од Преск Ајла у држави Мејн до села Мизереја, 80 км западно од Париза. Лет је трајао 5 дана, 17 часова и 6 минута. Балон напуњен хелијумом, био је пречника 19 метара, запремине 45000 м кубних. Гондола је имала две палубе и могла је да се користи и као чамац. То је први лет балоном са људском посадом преко Атлантика. [линк]
  • 27. августа 1783. године, француски конструктор и физичар Жак Александер Сезар Шарл, направио је балон који је напуњен водоником, са којим је полетео у Паризу пред 300000 људи, са Марсових поља. Балон је постигао велику висину, али се након неког времена срушио двадесетак километара од Париза у месту Гунис. [линк]
  • 27. августа 1939. године, полетео је први млазни авион - немачки Хенкел Хе-178. [линк]
  • 27. августа 1940. године, полетео је први италијански млазни авион Капрони Кампини[линк]
  • 30. августа 1914. године, немачки поручник Фердинанд фон Хидесен је из авиона Етрих Таубе, извршио прво ваздушно бомбардовање Париза са 5 бомби малог калибра. [линк]
  • 31. августа 1947. године, полетео је прототип транспортног авиона Антонов Ан-2[линк]

Оставите одговор