Мај

Ваздухопловна хронологија (код нас) 

  • 1. маја 1945. године, у Краснодару је формиран 254. ваздухопловни ловачки пук, са три ескадриле авиона ЈАК-3. [линк]
  • 4 маја 1999. године, погинуо је пуковник авијације пилот Миленко Павловић, командант 204. ловачког авијацијског пука, на авиону МиГ-29 приликом извршавања борбеног задатка, изнад родног Ваљева. [линк]
  • 11. и 12. маја 1913. године, у Новом Саду је одржан први аеромитинг - “Крилатићка утакмица”, на којој је пуковник аустроугарског ваздухопловства, Милан Узелац, извео “лет у вис и вешто спуштање, пуцао у ваздух из пиштоља и бацао цвеће које је присутна публика дочекивала и хватала”,  забележила је тадашња штампа. [линк]
  • 11. маја 1970 године, слетео је први ДЦ-9 YU-AHL на сурчински аеродром. [линк] 
  • 12. маја 1912. године, прва класа српских пилота је отпутовала на школовање у Француску. [линк] 
  • 12. маја 1913. године, у Нишу је расформиран Приморски аероплански одред. [линк] 
  • 14. маја 1922. године, "Први српски аероклуб" постаје "Аероклуб Срба, Хрвата и Словенаца". Ново име "Аероклуб Краљевине Југославије Наша Крила” добија 1928. године, а 1935. године постаје "Краљевски Југословенски аероклуб Наша Крила”. [линк] 
  • 16. маја 1979. године, слетео је други широкотрупни ДЦ-10 YU-AMB, који је назван по Едварду Русјану. [линк] 
  • 17. маја 1888. године, у Страгарима је рођен Миодраг Томић, један од првих наших пилота, прослављени ас из балканских и Првог светског рата, командант Првог југословенског ваздухопловног пука  у Новом Саду, и једини пилот из прве класе који је доживео и Други светски рат. Умро је у САД 1962. године и сахрањен је на гробљу у Либертвилу. [линк] 
  • 17. маја 1915. године, Штаб Ваздухопловне команде српске војске стигао је у Пожаревац. Аеродром је уређен на Вашаришту у близини пожаревачке железничке станице. [линк]
  • 18. маја 1945. године, од Прве и Друге ловачке ескадриле НОВЈ, на аеродрому Шкабрње је формиран Први ловачки авијацијски пук Југословенске армије. [линк]
  • 19. маја 1960. године, постигнута су 2 светска рекорда на домаћим млазним авионима, и то:

          - авионом ЗОЉА - пилот Иво Чрњарић је летео просечно 500,2 км/ч,         - авионом МАТИЦА - пилот Љубомир Зекавица је летео просечно 750,7 км/ч.[линк] 

  • 21. маја 1912. године, у Француском градићу Етамп близу Париза почело је школовање прве класе пилота из Србије - Михаило Петровић, Јован Југовић, Миодраг Томић, Живојин Станковић, Милош Илић и Војислав Новичић[линк]
  • 21. маја 1912. године, наребом команданта Моравске дивизијске области за командира Голубије станице у Пироту постављен је пешадијски поручник Ђорђе Бошковић[линк]
  • 21. маја 1942. године, на слободну територију код Приједора слетели су Фрањо Клуз и Руди Чајавец, тако је НОВЈ добила своју авијацију. Тај датум је до 1991. године обележаван као Дан РВ и ПВО. [линк]
  • 21. маја 1950. године, Маршал Тито је на аеродрому у Земуну свечано предао на коришћење 204. пуку авионе ИКАРУС С-49 А[линк]
  • 21. маја 1985. године, отворен је аеродром у Бања Луци.
  • 21. маја 1989. године, на аеродрому Сурчин је отворена нова зграда Музеја југословенског ваздухопловства. [линк]
  • 28. маја 1938. године, започела је Прва међународна ваздухопловна изложба на новоизграђеном београдском сајмишту, уз учешће 7 земаља и Југославије. Трајала је до 14. јуна. [линк]
  • 29. маја 1927. године, одржана је Оснивачка скупштина акционара друштва на којој су примљена правила и изабрани управни и надзорни одбор Друштва за ваздушни саобраћај "Аеропут". У првом кругу уписан је већи број акција него што је износио број првог кола. За Председника друштва изабран је Стеван Карамата, а за подпредседника Светислав Хођера[линк]
  • 31. маја 1980. године, свечано је отворен аеродром у Осијеку, након чега ЈАТ уводи редовни саобраћај преко овог аеродрома. [линк]

Ваздухопловна хронологија (у свету)

  • 9. маја 1926. годинеФлојд Бенет и Ричард Берд су авионом Фокер Ф.VII прелетели Северни пол. [линк]
  • 15. маја 1918. године, успостављена је прва редовна поштанска ваздушна линија између Њујорка и Вашингтона преко Филаделфије. [линк]
  • 15. маја 1956. године, Хрушчов је долетео у посету Лондону млазним авионом Тупољев Ту-104. То је изазвало прави шок у светској јавности, као и у стручним круговима, јер се до тада није знало да Совјети располажу млазном технологијом у путничком саобраћају. [линк]
  • 16. маја 1919. године, пилот и касније контраадмирал америчке морнарице Алберт Рид, извршио је први лет преко Атлантика хидроавионом Кертис, од Њујорка до Лисабона, преко Плимута, без промене авиона. [линк]
  • 20/21. мај 1927. године, пилот Чарлс Линдберг је први без слетања прелетео Атлантик на релацији Њујорк - Париз. [линк]
  • 24. маја 1887. године, у Брајтону је рођен Едвард Манок највећи британски ваздухопловни ас у Првом светском рату. [линк] 
  • 27. маја 1910. године, полетео је први авион из чувене породице авиона Капрони[линк]
  • 31. маја 1928. године, посада у саставу, пилот Чарлс Кингсфорд Смит, копилот Чарлс Улм, навигатор Хари Лајон и радио оператор Џејмс Ворнер, на авиону Фокер Ф-VII “Јужни крст”, започињу лет од Окланда у Калифорнији до Бризбејна у Аустралији дуг 11774 км, са слетањем на Хавајима (3860 км), Фиџију (4830 км) и до Бризбејна (2816 км). У Бризбејн су слетели након 10 дана. [линк]

Оставите одговор